28 April 2013

Majlis Ikhtifal SRAR Ipoh Zon 4

  Tiada Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera buat rakan-rakan pengunung mudah mudahan kita semua diberkati dan dirahmati ALLAH.

Alhamdulillah berakhir sudah Majlis Ikhtifal sekolah-sekolah agama rakyat Ipoh peringkat Zon 4 pada hari ini. Adat bertanding pasti ada yang menang dan pasti ada yang kalah. Namun kekalahan bukanlah bererti kita tewas dalam perjuangan.


Sembilan acara telah dipertandingkan. Antaranya tilawah Al-Quran, hafazan Al-Quran, bercerita dari kisah Al-Quran, syarahan bahasa arab, syarahan bahasa melayu, nasyid, khutbah, hiwar (perbualan bahasa arab) dan penulisan seni khat.

Dari sembilan acara yang dipertandingkan, sekolah tempat aku mengajar berjaya membolot enam tempat pertama. Antaranya bagi pertandingan hafazan Al-Quran bahagian lelaki dan perempuan, syarahan bahasa arab bahagian lelaki dan perempuan, syarahan bahasa melayu dan hiwar.

Selaku guru pembimbing, ada jugak rasa bangga apabila anak-anak murid yang dilatih berjaya dalam pertandingan yang diadakan. Tambah pulak melihatkan ibubapa yang datang memberikan sokongan buat anak-anak mereka yang menyertai pertandingan kelihatan ceria dan bangga dengan pencapaian anak-anak mereka sedikit sebanyak membuatkan kami para guru turut sama berbesar hati dan hilang segala penat lelah melatih mereka untuk mencapai tahap sebegini.


Bagi wakil-wakil sekolah yang tidak berjaya, jangan putus asa. Apa yang penting kita sudah berusaha yang terbaik walaupun terpaksa berlatih mencuri-curi masa waktu belajar dan masa yang suntuk.

Aku sedikit terkilan kerana tidak dapat untuk berada dalam dewan pertandingan untuk memberikan sokongan moral buat anak-anak latih aku tu sebab aku terpaksa menjadi pengerusi majlis bagi pertandingan nasyid. 

Tapi walaupun begitu, sempat juga aku 'lari-lari' untuk melihat mereka memberikan persembahan. Lepas ni andai ada rezeki, buat johan pertandingan mungkin akan bertanding diperingkat daerah pula. Apa pun mulai minggu hadapan, pertarungan untuk menghadapi peperiksaan pertengahan tahun pulak perlu diutamakan.


Sekali lagi tahniah buat wakil-wakil Sekolah Rendah Agama Rakyat Sg. Rokam yang berjaya. Dan dengan kejayaan itu jugak menjadikan Sekolah Rendah Agama Rakyat Sg. Rokam sebagai johan keseluruhan Majlis Ikhtifal SRAR Ipoh Zon 4 untuk kali kedua.












0 comments:

Post a Comment