Showing posts with label masalah rumahtangga. Show all posts
Showing posts with label masalah rumahtangga. Show all posts

28 February 2012

Dilema makan

Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat hari selasa buat semua rakan rakan pengunjung mudah mudahan kita semua dirahmati Allah. Dua tiga hari ni cuaca di Ipoh agak tak menentu. Langit pun dipenuhi dengan awan awan kumulus membawa kepada terjadinya awan kumulonimbus.


Dah macam pelajaran sains pulak bila nak cakap pasal awan ni. Lupakan pasal awan tu dulu, hari ni aku nak berkongsi pasal dilema makan yang pastinya bukan berkait paut dengan dilema makan tengahari McDonald's tu.

Bermula dari zaman aku bujang dulu, perkara makan ni tak pernah menjadi satu isu pun. Lebih lebih lagi bila aku mula berkerja dalam industri pemakanan membuatkan aku tak peduli lansung dengan bab makan.


Lepas tu bila dah berumahtangga hidup berdua, ada perubahan sikit la isu makan ni. Maklum la masa zaman bujang dulu bab makan tak terjaga sangat. Bila dan beristeri ni, makan pun ala ala ikut jadual. Cuma masih lagi boleh menikmati menu menu pilihan sendiri.

Bila dan bertambah ahli pulak, di tahun pertama masih lagi takde dilema dalam makan makan ni. Bilamana si kecil dah mula berjinak jinak dengan makanan pejal, bermula la dilema makan tu.


Bukan la menjadi masalah besar pun bagi aku dan wifey cuma hampir setiap hari agak pening kepala jugak la nak memikirkan selera si kecil tu. Kalau nak masak berasingan rasa tak seronok pulak. Bukan malas cuma rasa tak berjemaah pulak bila di asing asingkan cara masakan tu.

Tak lama lagi ni, akan bertambah seorang lagi ahli insyaAllah. Agaknya dilema makan ni akan berterusan atau bagaimanakah penyudahnya ? Hehehe..


23 February 2012

Siapa salah ?

Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat hari khamis diucapkan kepada rakan rakan pengunjung yang dihormati mudah mudahan kita semua dirahmati Allah.

Sambil menaip entri hari ni, mata melirik lirik ke kaca TV menonton rancangan Wanita Hari Ini di saluran TV3 bawah tajuk fail mahkamah : "keluar rumah tanpa tuduhan nusyuz".


Bukan persoalan tu yang nak aku kongsikan sebab persoalan tu dah dihuraikan dalam TV. Cuma yang nak aku kongsikan kat sini kalau la kita sedar, sekarang ni kebanyakan rancangan rancangan bual bicara banyak membicarakan pasal permasalahan rumahtangga.

Aku tak la memprotes pulak sebab bila ada rancangan camtu pun bagus jugak tapi dalam sedar tak sedar rupanya banyak betul rumahtangga yang bermasalah zaman sekarang ni.


Dimanakah silapnya rumahtangga zaman sekarang ni ? Padahal sekarang ni antara syarat nak bernikah tu perlu ada sijil kursus pra perkahwinan. Dan matlamat kursus pra perkahwinan tu sendiri pun adalah untuk mempersediakan ilmu rumahtangga kepada bakal bakal suami dan isteri.

Siapa pernah ikut kursus pra perkahwinan ni ? Dengan bayaran RM80 untuk setiap seorang peserta, kursus selama dua hari diisikan dengan modul modul persediaan menghadapi kehidupan berumahtangga. Lengkap kehadiran selama berkursus dua hari, di akhir kursus diberikan sijil dan esoknya dah boleh nak submit borang nikah.

Pengisian modul modul kursus tu bukan la tak bagus. Sekurang kurangnya perkara asas tu ada jugak la dibincangkan. Cuma yang tak bagusnya bila perkara kursus yang diadakan ni seakan akan sekadar memenuhi syarat mendapatkan sijil je.


Peserta yang hadir kursus tu nak tidur sepanjang kursus ke, nak layan blogwalking ke, atau ape juga aktiviti yang digemari pun tak kesah punya. Dipenghujung kursus ada ujian bertulis ? Tak perlu risau pun sebab samada nak rujuk pada bahan bacaan yang dibekalkan boleh, nak tiru peserta kat sebelah pun boleh. Pastinya di akhir kursus, semua peserta yang hadir lengkap selama dua hari tu akan mendapat sijil dan boleh la bernikah.

Agaknya sebab tu la rumahtangga zaman sekarang banyak bermasalah. Bagi kursus pra pun sekadar melepaskan batuk di tangga je. Jadi untuk apakah tujuan sebenar diadakan kursus pra perkahwinan ni ? Adakah untuk keuntungan sesetengah pihak ? Adakah untuk kebaikan peserta ? 


Andai aku diberikan kuasa untuk bersuara, buat la bebetul kalau nak berkursus camtu. Cuba buat macam nak ambik lesen memandu. Buat ujian berkomputer supaya betul betul peserta tu faham benar. Kalau tak lulus, jangan harap nak bagi sijil. 

Tapi tu la, buat la penguatkuasaan camne pun. Siapkan la syarat apa pun. Kalau pihak yang berkenaan cuma ambik mudah je, nak salahkan siapa ye ?