Showing posts with label Ron 95. Show all posts
Showing posts with label Ron 95. Show all posts

25 March 2012

Mahalnya air panas

  6 Komen    
label: , , , , ,
Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat bersantai di hujung minggu buat semua rakan rakan pengunjung yang sudi berkunjung dan meluangkan sedikit masa di blog ni mudah mudahan kita semua dirahmati Allah.

Aku sekeluarga amat jarang sekali untuk makan di luar. Cuma bila waktu keluar membeli belah, terasa nak bertukar selera atau malas nak masak di rumah baru la peningkan kepala untuk memilih di tempat mana untuk menjamu selera andainya bukan restoran makanan segera yang menjadi pilihan.

Kalau di sekitar Ipoh ni memang banyak jugak la tempat pilihan untuk menjamu selera. Cakap saja nak masakan variasi apa insyaAllah semuanya ada. Lebih lebih lagi bila malam menjelma sebab kebanyakan pengusaha makanan ni suka memulakan perniagaan dari bermula malam hingga ke ke awal pagi.


Ada restoran yang nampak menarik tapi kadang kadang tu masakannya tidak cukup mengecurkan air liur dan kebiasaannya harga yang ditawarkan sedikit mahal. Ada juga yang masakannya menyelerakan tapi keadaan persekitaran premis adakalanya menyekat selera.

Bercakap pasal harga ni, tadi aku terbaca satu tajuk akhbar dalam talian yang agak menarik. Berkenaan segelas air panas yang berharga RM1.80. Sikit lagi nak menyamai harga bagi seliter minyak RON 95 di stesen stesen minyak tempatan.

Entah apa yang menyebabkan harga bagi segelas air panas tu sebegitu rupa aku pun tak pasti la. Tapi melalui rencana berita tersebut, perkara itu memang diakui oleh pemilik restoran yang mengakui harga yang dikenakan tu memang adalah harga bagi segelas air panas. 


Cuma setelah pelanggan yang tidak berpuas hati tu membuat aduan kepada Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) dan pihak berkuasa tersebut melakukan pemeriksaan ke atas restoran tu barulah pemilik restoran tersebut mengatakan bahawa terdapat kesilapan pada harga yang diberikan  untuk segelas air panas tu.

Macam macam cara nak untung sekarang ni tak kira dah halal ke haram. Sebagai pengguna, kita mempunyai hak yang kadang kadang kita tak tau. Oleh tu sentiasa la beringat sebelum terkena. Dari kecik lagi kita dah biasa dengar ungkapan "costumer always right", jadi bagi mengelakkan terkena maka berhati hatilah dan gunakan la hak kita sebagai pengguna dengan bijak.



01 June 2011

siapa kata ?

  3 Komen    
label: , , , ,
Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat hari rabu buat semua rakan rakan yang sudi mengunjungi blog aku ni. Dah masuk tengah tahun rupanya hari ni. Dalam kesibukan kita menjalani kehidupan harian tak sedar masa yang berlalu dengan begitu pantas.


Pagi tadi sempat jugak telinga aku mendengar dengar berita kat radio Perak FM sambil membuat kerja. Antara isu yang aku ambik perhatian pasal kenaikan taraf letrik yang sedang rancak diperbincangkan sekarang ni.


Kalau sebelum ni kita rasa sikit lega bila kerajaan membuat keputusan mengekalkan harga petrol RON95, sekarang ni susah hati pulak bila kerajaan bercadang nak naikkan taraf letrik. 

Alasannya mudah je. Akibat taraf letrik sedia ada yang rendah membuat pengguna tidak menghargainya dengan banyak melakukan pembaziran yang tak terkawal. 


Boleh terima tak alasan tu ? Korang membazir letrik tak ? Siapa kata kita ni membazir bekalan letrik ?


Bagi yang kaya raya hidup mewah tu aku tak pasti la. Bukan la diorang tu tak bayar perkhidmatan TNB tu tapi kalau tengok dari gaya hidup tu memang gerun jugak. Penghawa dingin keliling rumah, pagar automatik, lampu yang menerangi keliling rumah setiap malam tak termasuk lagi dengan peralatan elektrik yang memenuhi segenap ruang rumah.


Bagi yang macam aku ni, juga pembayar tetap perkhidmatan yang dibekalkan oleh TNB tapi pada tahap kesederhanaan je la. Rumah takde penghawa dingin. Pagar pun manual je. Peralatan elektrik pun boleh kira dengan jari. Takde maknanya kalau nak pasang semua perkakasan elektrik tu sebagai pembaziran setiap hari. 

Walaupun sebelum ni kerajaan ada memberikan subsidi kepada pengguna yang menggunakan perkhidmatan bekalan TNB ni kurang dari RM20, tapi kesian jugak kat TNB tu nak kena tanggung semua kos tu ye tak ? 


Jadi sekarang ni bila dirasakan macam banyak sangat kerugian yang ditanggung, adakah dengan menaikkan taraf penggunaan elektrik ni akan menyelesaikan masalah ? 


Andai kata pembaziran la punca diorang menaikkan taraf elektrik ni, pada siapa kita nak tuding jari ? Mungkin sudah sampai masanya kita kena kreatifkan diri. Buat stesen penjana elektrik sendiri untuk kegunaan sendiri. Buat empangan hidro kat longkang depan rumah ke, buat kincir angin ke atau mungkin ada baiknya bertukar kepada penggunaan kuasa solar. 


18 May 2011

aku terperdaya

Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat hari rabu buat semua rakan rakan pengunjung. Seronok bercuti semalam ? Kalau dah puas berehat tu bila dah masuk kerja semula jangan malas malas lak. Bersemangat la sikit walaupun ada ura ura harga minyak Ron 95 nak naik lagi.

Hari ni aku nak berkongsi pasal satu email yang aku terima tiga hari lepas. Macam dah basi pulak baru hari ni nak kongsi. Walaupun email tu bertarikh tiga hari lepas tapi baru semalam aku bukak dan baca. 

Nak tau email apa yang aku terima tiga hari lepas tu ? Meh sini tengok gambar kat bawah ni.


Tu antara isi email yang aku terima. Teruja jugak sebab selama aku menjadi pelanggan Maybank sejak dari awal tahun 2000 dulu tu tak pernah aku terima apa apa email atau surat dari pihak Maybank tu. 


Tapi malangnya aku tak la semudah tu untuk terperdaya dengan email camni. Sebab bila aku letakkan kursor tetikus aku kat atas link yang dibagi tu, lansung tak menunjukkan ciri ciri ianya akan menuju ke arah pengkalan data Maybank. Ntah ke mana mana je alamatnya tu.

Lagipun aku rasa macam kelakar jugak la walau siapa pun yang menghantar email tu kat aku. Sebabnya adakah diorang menyangka aku ada simpanan berjumlah ribuan atau jutaan ringgit dalam akaun Maybank aku tu sampai berhasrat nak cuba melindungi akaun aku tu secara sopan santun.


Walaupun aku dah lama menjadi pelanggan Maybank, aku rasa tak pernah lagi baki akaun aku tu melebihi RM50 setiap hujung bulan. Sebabnya kalau aku masukkan duit dalam akaun Maybank aku ni pun untuk bayaran ansuran yang aku langgan je. 

Geram pun ada jugak bila dapat email camni. Sebelum ni aku selalu baca pasal orang lain yang terima email lebih kurang macam aku ni. Dan kali ni aku pulak kekonon akan menjadi mangsa la. 


Terfikir jugak aku, takde bank lain ke yang diorang nak pilih ? Asyik Maybank je yang aku banyak dengar. Buat la guna Eonbank ke, CIMB Bank ke, Agrobank ke, Tabung Haji ke. Pihak Maybank pulak tu tak teringin ke nak cari individu yang mempergunakan nama korporat diorang tu ? Kan ke memalukan Maybank je camtu.

Ke orang orang Maybank yang berkompromi dalam kegiatan camni sama ? Kat mane aku leh nak buat laporan pasal email camni ? Bawak pegi balai polis ke atau hantar kepada Suruhanjaya Komunikasi ?