Showing posts with label berita. Show all posts
Showing posts with label berita. Show all posts

07 July 2013

2 maut pesawat AA terhempas

  4 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Industri penerbangan dikejutkan sekali lagi dengan insiden kemalangan kapal terbang sehingga melibatkan kematian yang berlaku semalam.

Pesawat AA yang aku maksudkan kat tajuk entri tu bukan la pesawat AirAsia tapi pesawat milik Asiana Airlines yang dulu dikenali sebagai Seoul Airlines  berpengkalan di Korea Selatan. 


Pesawat jenis boeing 777 yang dikatakan membawa 307 penumpang termasuk krew penerbangan telah jatuh terhempas dilandasan lapangan terbang antarabangsa San Francisco ketika pendaratan.

Menurut saksi penumpang penerbangan AA 214 yang terselamat, pesawat berada dalam keadaan terlalu rendah ketika prosedur pendaratan dan tanpa sebarang amaran secara tiba-tiba hentakan kuat menyebabkan ekor pesawat patah dan mengakibatkan pesawat menggelongsor dilandasan hingga menyebabkannya terbakar.

Hanya dua kematian dan 182 penumpang mengalami kecederaan manakala selebihnya berada dalam keadaan selamat. Ketika kejadian, juruterbang yang mengendalikan pesawat adalah seorang juruterbang veteran AA yang telah berkhidmat sejak dari tahun 1996.


Bagi yang tak pernah menaiki pesawat, mungkin bila mendengar insiden macam ni membuatkan kita rasa tak nak naik kapal terbang. Bagi yang selalu naik kapal terbang pulak, mesti risau dengan insiden macam ni.

Memang tak dinafikan, perkhidmatan penerbangan antara industri pengangkutan yang paling selamat di dunia. Dengan kecanggihan teknologi yang ada pada pesawat, individu yang terlatih dan bertauliah untuk mengendalikan pesawat pastinya membuatkan industri penerbangan ni selamat untuk semua.

Sepertimana pesawat Asiana Airlines penerbangan 214 yang menggunakan pesawat jenis boeing 777 yang dilengkapi teknologi 'fly-by-wire' pastinya sukar untuk mengalami sebarang kegagalan dalam operasi.


Tambahan pula dengan pengalaman juruterbangnya yang memiliki pengalaman mengendalikan pesawat  selama 17 tahun, kemalangan yang menimpa pesawat Asiana Airlines penerbangan 214 ni memang agak mengejutkan semua pihak.

Dan sungguh tak dinafikan, situasi paling mendebarkan dan lebih risikonya adalah ketika pesawat hendak berlepas dan pastinya ketika melakukan pendaratan. 

Apa pun, setiap apa yang berlaku tu telah ditetapkan oleh ALLAH. Walau secanggih macam mana pun ciptaan manusia, tetap ada cacat celanya. Walau se'otai' mana pun manusia tu, tetap ada khilafnya.

Sedangkan berjalan kaki pun boleh terpeleot apatah pulak kalau bawak kenderaan yang seberat ratusan ribu kilogram. Sama-sama la kita berdoa memohon kepada ALLAH semoga diri kita dan keluarga kita sentiasa dipelihara dari sebarang malapetaka.





01 June 2011

siapa kata ?

  3 Komen    
label: , , , ,
Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat hari rabu buat semua rakan rakan yang sudi mengunjungi blog aku ni. Dah masuk tengah tahun rupanya hari ni. Dalam kesibukan kita menjalani kehidupan harian tak sedar masa yang berlalu dengan begitu pantas.


Pagi tadi sempat jugak telinga aku mendengar dengar berita kat radio Perak FM sambil membuat kerja. Antara isu yang aku ambik perhatian pasal kenaikan taraf letrik yang sedang rancak diperbincangkan sekarang ni.


Kalau sebelum ni kita rasa sikit lega bila kerajaan membuat keputusan mengekalkan harga petrol RON95, sekarang ni susah hati pulak bila kerajaan bercadang nak naikkan taraf letrik. 

Alasannya mudah je. Akibat taraf letrik sedia ada yang rendah membuat pengguna tidak menghargainya dengan banyak melakukan pembaziran yang tak terkawal. 


Boleh terima tak alasan tu ? Korang membazir letrik tak ? Siapa kata kita ni membazir bekalan letrik ?


Bagi yang kaya raya hidup mewah tu aku tak pasti la. Bukan la diorang tu tak bayar perkhidmatan TNB tu tapi kalau tengok dari gaya hidup tu memang gerun jugak. Penghawa dingin keliling rumah, pagar automatik, lampu yang menerangi keliling rumah setiap malam tak termasuk lagi dengan peralatan elektrik yang memenuhi segenap ruang rumah.


Bagi yang macam aku ni, juga pembayar tetap perkhidmatan yang dibekalkan oleh TNB tapi pada tahap kesederhanaan je la. Rumah takde penghawa dingin. Pagar pun manual je. Peralatan elektrik pun boleh kira dengan jari. Takde maknanya kalau nak pasang semua perkakasan elektrik tu sebagai pembaziran setiap hari. 

Walaupun sebelum ni kerajaan ada memberikan subsidi kepada pengguna yang menggunakan perkhidmatan bekalan TNB ni kurang dari RM20, tapi kesian jugak kat TNB tu nak kena tanggung semua kos tu ye tak ? 


Jadi sekarang ni bila dirasakan macam banyak sangat kerugian yang ditanggung, adakah dengan menaikkan taraf penggunaan elektrik ni akan menyelesaikan masalah ? 


Andai kata pembaziran la punca diorang menaikkan taraf elektrik ni, pada siapa kita nak tuding jari ? Mungkin sudah sampai masanya kita kena kreatifkan diri. Buat stesen penjana elektrik sendiri untuk kegunaan sendiri. Buat empangan hidro kat longkang depan rumah ke, buat kincir angin ke atau mungkin ada baiknya bertukar kepada penggunaan kuasa solar.