18 September 2014

Hanya kerana dunia

  3 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Seminggu yang lalu berlaku kekecohan dalam negara kita apabila terbongkarnya kes kebocoran kertas soalan peperiksaan Ujian Penilaian Sekolah Rendah hingga mengakibatkan beberapa kertas peperiksaan terpaksa dibatalkan.

Perkara ini tidak berlaku pada tahun 1990 ketika aku sendiri yang menjadi calon bagi menjawab kertas soalan peperiksaan UPSR waktu itu. Di zaman itu tiada guru atau pegawai peperiksaan yang mempunyai telefon bimbit berkamera mahupun talian jalur lebar tanpa wayar.

Di zaman itu juga guru atau pegawai peperiksaan tidak memiliki kamera digital bersaiz kompak yang boleh disimpan di dalam kocek seluar. Kalau ada pun hanya beberapa orang dikalangan ramainya guru-guru dan pegawai peperiksaan yang ada diseluruh Malaysia ini.

Kami sebagai calon menjawab peperiksaan UPSR ketika itu lansung tiada merasai sebarang tekanan mental. Cuma sedikit sedih kerana terkenangkan bakal terpisah dengan teman-teman sekelas yang bakal membawa haluan masing-masing apabila tamat darjah enam kelak.


Hanya menumpukan perhatian pada menjawab soalan-soalan yang diberikan. Bezanya dengan kertas soalan yang biasa dijawab ketika musim peperiksaan, kertas soalan UPSR itu mempunyai logo kementerian di hadapan muka surat depan.

Kertas soalan matapelajaran yang bagi aku paling susah pun mampu aku jawab dengan cemerlang tanpa sebarang tekanan mental walaupun keputusannya tidak secemerlang cara aku menjawabnya.

Tiada juga ujian aptitud dikenakan terhadap kami ketika itu. Hasilnya kini, rakan-rakan sekelas yang sama-sama mengambil ujian UPSR tahun 1990 dulu tu ada yang berkerjaya profesional, ada yang menjawat jawatan penting dibeberapa kementerian, ada yang menjadi usahawan berjaya, ada yang berkhidmat untuk negara, ada yang berjaya mengusahakan tanah pusaka di kampung, dan tiada yang tidak bermatlamat hidupnya.

Itu kisah zaman dahulu. Mungkin kementerian pendidikan pada zaman itu masih kurang arif dalam menentukan hala tuju misi pendidikan negara dalam menyediakan taraf pendidikan kepada rakyat Malaysia.

Zaman sekarang sangat jauh berbeza. Berbagai kaedah dan amalan dalam pendidikan digubah dan diubah. Murid-murid menjadi bahan kajian. Samada kaedah dan amalan terbaru itu mampu menjana rakyat yang lebih cemerlang untuk negara.

Dalam perlumbaan untuk menghasilkan rakyat yang cemerlang itu, maka mungkin kerana itu, hanya kerana keduniaan, ada yang sanggup merogol, mencabul, menodai sistem peperiksaan yang sedia ada. 

Risau si anak dianggap bebal kerana tidak lulus peperiksaan UPSR, maka berapa sahaja nilainya pasti sanggup dibayar biarpun maruah tergadai. Atau hidup yang tidak mewah, terlalu inginkan kemewahan hingga sanggup mengenepikan amanah.

Semuanya kerana dunia. Kalau suatu masa dahulu perkataan 'stress' ni biasanya kedengaran dikalangan calon-calon SPM, sekarang ni diusia calon UPSR pun dah pandai 'stress'.



3 comments:

  1. nfl jerseys wholesale, http://www.nfljerseys-wholesale.us.com/
    new england patriots jerseys, http://www.newenglandpatriotsjerseys.us/
    christian louboutin, http://www.scarpelouboutin.it/
    new york knicks, http://www.newyorkknicksjerseys.com/
    ray ban,rayban,occhiali ray ban,ray-ban,ray ban occhiali,ray ban sunglasses
    lululemon outlet, http://www.yogapants.us.com/
    louis vuitton handbags, http://www.louisvuittonhandbags.org.uk/
    hollister uk, http://www.hollistershirts.co.uk/
    oakley, http://www.occhialioakleyoutlets.it/
    nike huarache, http://www.nike-airhuarache.co.uk/
    swarovski outlet, http://www.swarovskioutlet.org.uk/
    barcelona jersey, http://www.barcelonajerseys.net/
    mizuno shoes, http://www.mizunorunningshoes.us/
    the north face uk, http://www.thenorthfaces.org.uk/
    michael kors handbags, http://www.michaelkorshandbagsoutletstore.us.com/
    patriots jerseys, http://www.newenglandpatriotsjerseys.us/
    arizona cardinals jerseys, http://www.arizonacardinalsjersey.us/
    nike foamposite, http://www.foampositeshoe.net/
    abercrombie and fitch, http://www.abercrombie-fitch.us.com/
    coach outlet online, http://www.coachoutletonline.in.net/
    oakley sunglasses wholesale, http://www.oakleysunglasseswholesale.in.net/
    giuseppe zanotti, http://www.giuseppe-zanotti-outlet.org/
    michael kors outlet, http://michaelkors.outletonlinestores.us.com/
    tiffany and co, http://www.tiffany-outlet.us.com/
    kobe bryants shoes, http://www.kobeshoes.us/
    2015912caihuali

    ReplyDelete