01 November 2013

Iman kurang sempurna

  4 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua rakan pengunjung. Kehidupan kita di atas muka bumi ALLAH ni merupakan suatu proses pembelajaran yang tidak pernah berhenti.

Baru-baru ni aku melalui satu pengalaman yang agak menyeramkan sejak bergelar pendidik. Aku kurang pasti dimana punca kesilapan atau terdapat kekhilafan dalam proses pembelajaran terdahulu.


Oleh sebab peperiksaan akhir tahun telah berakhir maka untuk sesi pengajaran dan pembelajaran di kelas tahun 4 yang aku kendalikan, aku lebihkan pada perbincangan dan pemahaman ilmu aqidah dan feqah.

Ketika aku mengupas serba sedikit tentang huraian rukun iman, hampir seluruh kelas menghafal dan mengingati enam rukun iman tersebut. Namun bila aku bertanyakan huraian satu persatu mengenai rukun iman, kisah seram pun bermula.

Memang apabila ditanya kepada kita apakah rukun iman atau rukun islam, pasti rata-rata kita mampu untuk menjawab dengan betul. Akan tetapi kiranya kita disoal misalnya apakah maksud kita percaya kepada ALLAH (rukun iman pertama), belum tentu kita dapat menghuraikan dengan betul.

Adakah kita hafal sifat wajib dan sifat mustahil bagi ALLAH ? Adakah kita memahami setiap sifat-sifat ALLAH itu ? Atau kita cuma tahu, rukun iman pertama ialah percaya kepada ALLAH tanpa mengenali ALLAH itu sendiri.

"Saya bukan nak jadi ustaz atau ustazah. Jadi tak perlu untuk saya mengetahui sampai ke tahap itu. Cukup je dengan asas pun boleh menjadikan saya orang beriman juga"


Sedangkan rumah yang kita diami pun kita menambahkan berbagai kelengkapan dan perhiasan. Kenderaan yang kita tunggangi yang sudah cukup lengkap dikeluarkan dari kilang pun kita letakkan berbagai aksesori. Malah pada tubuh badan kita sendiri pun kita tambah itu ini agar kelihatan lebih sempurna kononnya apa yang ALLAH ciptakan belum cukup bagus.

Alhamdulillah walaupun aku tak dapat nak menghuraikan kefahaman dengan lebih mendalam kepada anak-anak murid di sekolah tu namun aku sempat juga memperjelaskan kepada mereka tentang kepentingan memahami ilmu-ilmu agama dengan sedalam mungkin.

Memang zaman sekarang segalanya dihujung jari. Hinggakan nak belajar Al-Quran pun cuma dengan pen. Namun ianya tidak akan sama dengan ilmu yang kita perolehi dengan berguru secara nyata.

Belum terlewat lagi untuk kita mendalami ilmu-ilmu agama untuk bekalan kita di akhirat. Ke konsert, pusat membeli belah, panggung wayang, berdemonstrasi dan sebagainya pun kita sanggup berhimpitan dan meluangkan masa yang lama, sekali sekala tenangkan jiwa dan hati dengan duduk dalam majlis ilmu di masjid atau surau. 

Jangan biarkan iman kita kurang sempurna dengan menjadikan diri kita tidak dinaiktaraf berbanding gajet-gajet yang kita miliki yang sentiasa maju kehadapan mengalahkan kita sendiri. 




4 comments:

  1. sudah lama tidak berupdate...
    last kedua perenggan tu memang terbaik..
    eehehhehee

    ReplyDelete
  2. Semoga sama2 memperolah manfaat daripada entri ni..

    ReplyDelete
  3. Semoga dengan hafal rukun iman kita akan lebih memahami dan mengenal siapa Allah, malaikat, dan rasulnya

    ReplyDelete
  4. cheap football shirts, http://www.cheapfootballshirt.org.uk/
    colts jerseys, http://www.indianapoliscoltsjersey.us/
    polo ralph lauren, http://www.poloralphlauren.us.org/
    bottega veneta outlet online, http://www.bottegaveneta-outlet.net/
    nike sneakers, http://www.nikerunningshoes.cc/
    cheap oakley sunglasses, http://www.oakleysunglassescheap.us.com/
    swarovski jewelry, http://www.swarovski.in.net/
    ugg boots, http://www.uggbootsclearance.in.net/
    hermes birkin bag, http://www.hermesbirkin.org/
    fitflop, http://www.fitflop.in.net/
    louis vuitton outlet store, http://www.louisvuittonoutlet.in.net/
    calvin klein outlet, http://www.calvinklein.in.net/
    los angeles clippers jerseys, http://www.clippersjerseystore.com/
    the north face jackets, http://www.thenorthfacejacket.us.com/
    los angeles lakers jerseys, http://www.lakersjerseys.us/
    canada goose outlet, http://www.canadagoose.us.org/
    rolex watches, http://www.rolexwatches-uk.co.uk/
    nhl jerseys, http://www.nhljerseys.us.com/
    coach outlet online, http://www.coachoutletcanada.com.co/
    coach outlet store, http://www.coach-outlet-store.us.com/
    coach outlet, http://www.coachoutletus.us/
    michael kors factory outlet, http://www.michaelkorsfactoryoutlets.in.net/
    hollister canada, http://www.hollistercanada.com/
    designer handbags,handbags outlet,cheap handbags,purses and handbags,wholesale handbags,designer bags,bags outlet,handbags wholesale,cheap purses,discount handbags,handbags sale,wholesale purses,handbags and purses,designer purses
    seattle seahawks jerseys, http://www.seattleseahawksjersey.us/
    2015912caihuali

    ReplyDelete