16 May 2013

Hargailah guru kita

  
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua rakan rakan pengunjung mudah mudahan kita semua diberkati dan dirahmati ALLAH.

Selamat hari guru buat semua insan yang bergelar pendidik tak kira walau dimana juga anda berada.


Masa aku bergelar pelajar dulu memang jarang-jarang sangat aku fikir pasal menyambut hari guru ni. Asyik fikir bila nak cuti sekolah je. Dan aku tak mengerti pun kepentingan sambutan hari guru ni.

Sekarang ni baru terfikir semua tu. Bukan sebab aku kini telah bergelar warga pendidik tapi perlunya kita untuk menghargai jasa-jasa guru yang mendidik kita walau diperingkat mana pun.

Sejak aku bergelar warga pendidik ni cuma satu keutamaan yang sering aku fikirkan bila berhadapan dengan anak-anak yang diamanahkan oleh ibubapa. Menyediakan anak-anak itu dengan pengisian rohani dan ilmu yang bermanfaat untuk mereka berhadapan dengan masa hadapan.

Ada ibubapa yang meletakkan seluruh tanggungjawab mendidik kepada guru hingga anak-anak merasakan kehadirannya ke sekolah hanyalah sekadar memenuhi kehendak ibubapa mereka sahaja.


Aku yakin tiada seorang pun guru yang sanggup untuk mengabaikan anak-anak didik mereka. Biarpun degil atau nakal macam mana pun, pasti ada sekelumit perasaan untuk melihat anak didiknya berjaya.

Kejayaan anak-anak didik itulah yang menjadi peniup semangat kepada seorang yang bergelar guru untuk meneruskan usaha mendidik generasi mendatang.

Kegagalan anak-anak didik jugalah menjadi penguat usaha seorang guru untuk memastikan kesilapan dan kesalahan dalam mendidik dapat diperbaiki dimasa akan datang.

Hargailah guru yang telah mendidik kita menjadi kita sekarang ni. Walaupun mungkin peristiwa didenda masih utuh terkesan dalam minda dan memori, jangan kita lupakan ilmu yang diajarkan kepada kita yang menjadikan kita hari ini.



p/s : Terharu bila menerima hadiah dari anak-anak murid.