04 January 2013

Practice make perfect

  5 Komen    
label: 
Hari pertama aku memulakan sesi pembelajaran semalam sangat menyeronokkan. Seronok melihatkan gelagat anak-anak murid baru aku tu terkesima bila aku sudah mula memberikan kerja latihan. 

Hanya satu matapelajaran yang aku mulakan semalam berserta kerja latihan. Dari 32 pelajar yang ada, cuma 6 orang yang gagal untuk menurut arahan menyiapkan kerja sebelum sesi persekolahan berakhir petang semalam.

Memang sedikit mencabar juga bila nak berhadapan dengan berbagai karenah dari lebih 30 pelajar berusia 10 tahun tu. Sedangkan di rumah untuk melayan karenah dua orang anak pun terkadang tak terlayan dibuatnya.


Dari 'ujian' awal yang aku lakukan semalam, sedikit sebanyak aku boleh mengetahui karekter dan keupayaan setiap pelajar dalam kelas aku tu walaupun aku belum dapat nak mengingati setiap nama mereka.

Sudah dapat dikesan siapa yang mampu berdikari, siapa yang bersungguh, siapa yang mengikut, siapa yang kaki tiru, siapa yang malu bertanya, siapa yang kaki main, siapa yang degil, siapa yang malas dan sebagainya.

Hari ni aku akan teruskan lagi dengan kerja-kerja latihan. Orang kata, "practice make perfect". Untuk kelas tahun 4 sesi 2013 ni, aku harap akan ada kenaikan peratus kecemerlangan dalam setiap ujian peperiksaan. 

Dan untuk itu, aku juga perlu melebihkan kerja menyiapkan nota-nota dan berbagai soalan dari semua matapelajaran. Sibuk ke nanti ? Sikit-sikit mungkin.





5 comments:

  1. assalamualaikum pipoq...budak2 skg ni macam2 boleh dilakukan... :)

    ReplyDelete
  2. Seronok melihat gelagat anak-anak sekolah. Kita ketika masih kecil pun tidak banyak beza dengan mereka. :-)

    ReplyDelete
  3. Terbayang cabarannya tu bro..hadapi karenah kanak2 usia 10 tahun seramai 30 orang tu...:)

    ReplyDelete
  4. banyak gelagat..
    banyak juga cabarannya...
    yang penting, tugas mendidik tetap dilaksanakan..
    ehehehe

    ReplyDelete
  5. bukan senang nak jadi cikgu kan.. all d best.. selamat mendidik anak bangsa..

    ReplyDelete