29 April 2014

Minda terpengaruh

  6 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Suatu hari ketika sesi rehat baru bermula aku dihampiri seorang pelajar lelaki yang duduk di meja paling belakang di dalam kelas.

"Cikgu, betul ke kalau selalu kena pukul nanti badan jadi berketul-ketul ?", tanya murid tersebut.

"Kalau nak badan berketul-ketul kena selalu bersenam. Siapa yang cakap macam tu ?", soal aku kembali.

"Kawan yang bagitau". Jelasnya ringkas lalu terus berlari keluar dari kelas.


Aku terkesima seketika. Memikirkan perkara yang bermain di dalam minda anak murid aku tu. Baru berusia 10 tahun tetapi sudah mula mudah dipengaruhi dengan telahan rakan sebaya.

Mungkin juga pengaruh dari filem-filem masakini yang penuh dengan lambakan aksi-aksi bergaduh, bergasak, bertumbuk, berterajang membuatkan minda-minda muda diracuni dengan fahaman hidup ini perlu menjadi orang yang kuat untuk berkuasa.

Dan dari pemerhatian aku terhadap anak-anak murid aku, bila diberikan pilihan memilih karakter, semestinya karakter yang kuat dan berkuasa menjadi pilihan utama.

Dari sudut positifnya bagus la sebab ada usaha untuk menjadi yang terhebat. Namun dari sudut negatifnya, takut  keterbawaan sikap dan sifat karakter idola tersebut tertanam di dalam jiwa hingga membawa ke alam kehidupan.

Dengan cabaran media yang meluas masakini, ibu bapa juga perlu mengambil sikap ambil peduli terhadap perkembangan anak-anak. Jangan kita terlalu sibuk menyediakan kehidupan yang sempurna dengan menyediakan setiap keperluan fizikal ahli keluarga hingga kita terlupa untuk menyempurnakan keperluan rohani mereka.





6 comments:

  1. Lingkungan memang sangat berpengaruh terhadap pemikiran seseorang

    ReplyDelete
  2. Only aspire to mention ones content can be as incredible. This clarity with your post is superb and that i may think you’re a guru for this issue. High-quality along with your concur permit me to to seize your current give to keep modified by using approaching blog post. Thanks a lot hundreds of along with you should go on the pleasurable get the job done. Wants to know about Emily wickersham’s Husnabd Blake Anderson Hanley?

    ReplyDelete