23 July 2013

5 perkara meraih syurga

  7 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Alhamdulillah kita sudah selesai melalui fasa 10 yang pertama dalam bulan Ramadan dan kini menempuh fasa 10 yang kedua pula.

Dalam kita sibuk beribadah dan meningkatkan amal, sekali sekala tanyakan pada diri sendiri adakah mampu kita beristiqamah selepas tamat bulan Ramadan nanti ?

Entri kali ini mari kita muhasabah bersama, memperingati diri kita dan ahli keluarga kita agar terus bertaqwa kepada ALLAH dengan sebenar benar taqwa.


Apakah itu lima perkara yang perlu kita ada untuk meraih syurga ALLAH ? 

Perkara pertama ialah ISLAM. Islam yang bukan hanya pada nama akan tetapi Islam yang benar-benar dipraktikkan dalam kehidupan. Menurut segala suruhan dan perintah ALLAH dan meninggalkan segala larangan-NYA.

Perkara kedua pula ialah IMAN. Bukan pula iman hanya kepada sebahagian perkara dan meninggalkan sebahagian yang lain. Misalnya seperti di bulan Ramadan ini, berhabisan melaksanakan ibadah puasa menahan lapar dan dahaga akan tetapi soal aurat tidak dipeduli, soal ibadah solat tidak dipeduli.

Perkara ketiga ialah ILMU. Rasulullah SAW memerintahkan kita umat baginda melalui sabdanya yang bermaksud, "Tuntutlah ilmu sejak dari buaian hingga ke liang lahad". Tanpa ilmu, apalah gunanya segala ibadah yang kita laksanakan.


Perkara keempat ialah AMAL. Seandainya kita sudah memiliki ilmu, tiada gunanya ilmu separuh dunia sekiranya kita tidak beramal dengan apa yang kita perolehi itu. Dan tiadalah maknanya ilmu yang kita ada andai ilmu itu tidak membuatkan kita mampu beramal baik dengannya.

Perkara kelima ialah IKHLAS. Ikhlas dalam apa sahaja yang kita lakukan terutamanya dalam beribadah. Dan ikhlas dalam beribadah itu ialah bila dia melakukan ibadah tak kira apa ibadah sekalipun, tiada sesiapa pun mengetahuinya. 

InsyaALLAH andai berkesempatan dalam entri lain akan dikupaskan pula satu persatu berkenaan lima perkara ini. Mudah mudahan perkongsian ini memberi manfaat kepada semua. 





7 comments:

  1. Insyallah sedaya upaya akan amalkan apa yang disarankan. Terima kasih berkongsi.

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah. Dapat ilmu di sini. Moga dapatlah ambe kuatkan usaha utk amalkannya...ameen

    thanks bro pipoq berkongsi

    ReplyDelete
  3. cahayacinta.com
    masa inilah kita rebut kalau tahun depan entah ada pelung lagi atau tidak?

    ReplyDelete
  4. terima kasih kerana berkongsi. bagus untuk muhasabah diri...

    ReplyDelete
  5. ilmu yang sangat bermanfaat sekali,terima kasih

    ReplyDelete
  6. Mari kita selalu isi Ramadhan dengan berbagai ibadah yang mendatangkan pahala.

    ReplyDelete
  7. Rebecca Romijn Celebrity Profile - Check out the latest Rebecca Romijn photo gallery, biography, pics, pictures, interviews, news, forums and blogs at Celebrity Ping!

    ReplyDelete