16 April 2013

Tahun Satu

  6 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua rakan pengunjung mudah-mudahan kita semua diberkati dan dirahmati ALLAH dalam apa juga yang kita lakukan.

Baru-baru ni salah seorang rakan sejawatan di sekolah terpaksa memohon cuti kerana menjaga suaminya yang berada di wad ICU setelah melalui satu siri pembedahan membuang ketumbuhan di sebuah hospital di Ipoh.

Untuk itu, aku diminta oleh pengetua untuk menggantikan beliau mengajar di sebelah pagi. Memang tak jadi masalah pun sebab aku hanya mengajar di sebelah petang.


Berpusing bijik mata nak membacanya :P

Dan aku menggantikan rakan aku itu untuk menguruskan murid tahun satu. Mesti kalau kita dengar tahun satu tu rasa macam tersangat la mudah. Matapelajaran pun bermula dari yang asas. Lagipun budak-budak umur 7 tahun, senang kacang je tu.

Oh tidak ! Aku lebih rela mengajar kelas dewasa dari mengajar tahun satu sebenarnya. Macam mimpi ngeri je nak layan kelas tahun satu ni. 40 murid dengan berbagai karenah tersendiri.

Macam-macam 'siaran' ada. 

Jangan bandingkan aku dengan guru-guru lepasan Institusi Perguruan atau guru-guru lebih senior sebab aku bermula mengajar secara formal di dalam kelas ni belum genap setahun pun. 

Memang selalu jugak aku membaca cara-cara untuk menghadapi anak-anak murid secara teorinya. Malah pernah juga mengikuti beberapa siri kursus P&P yang dianjurkan. Tapi dalam dunia realiti, bukan semudah yang kita bayangkan.

Aku tak pasti bagaimana didikan zaman sekarang ni dari ibubapa apabila menghantar anak-anak ke sekolah. Seingat aku, masa zaman aku dulu hampir setiap hari bila nak melangkah kaki ke sekolah, pasti akan menerima 'ugutan' dari mak atau abah aku supaya aku tidak bermain dalam kelas, dengar cakap cikgu dan belajar bersungguh-sungguh.

Andai ada laporan dari cikgu yang mengatakan aku bermain, degil atau tak belajar, memang tak senang duduk kalau kat rumah. Bila di sekolah, terpaksa pendamkan perasaan kenakalan dan keinginan untuk bermain dengan rakan sekelas. 

Murid perempuan kurang 'bunyi' sikit walaupun tak reti nak duduk diam.
Tapi kalau leka sikit, dia punya bunyi...tuuudiaaa

Bila cikgu takde dalam kelas, waktu tu baru la berani nak bangun dari kerusi buat kecoh dalam kelas. Kalau tidak pun terpaksa la menanti waktu rehat atau selepas habis waktu pelajaran. 

Tapi tu masa zaman aku la. Memang tak boleh nak samakan dengan zaman sekarang yang serba serbi mencabar. 

Pernah juga aku bertanyakan pada beberapa murid yang kurang menunjukkan minat untuk belajar ketika di dalam kelas. Kebanyakan mereka akan memberikan jawapan yang hampir sama. Dipaksa oleh ibu bapa untuk ke sekolah.

Bila dalam keadaan macam tu, segala beban terasa terus diletakkan di bahu guru yang mengajar. Dan kebiasaannya, anak-anak yang dipaksa ke sekolah ni la yang sedikit mencabar untuk ditangani. 

Aku suka murid macam ni. Tak jalan sana sini, duduk diam je.
Hehehe..dia ni tak sihat sebenarnya, siap mintak izin nak tidur.

Masalah tak sampai ke sekolah walaupun ibu bapa fikir anak mereka pergi ke sekolah. Masalah tidak memberi tumpuan ketika dalam sesi pembelajaran. Dan berbagai lagi masalah lain yang timbul hanya kerana dipaksa ke sekolah.

Aku tidak pernah menganggap anak-anak murid yang bermasalah tu tidak pandai walaupun keputusan ujian bulanan adakalanya lansung tidak memberansangkan malah ada yang lansung tak ambil kesah untuk diberikan markah 0.

Cuma disitu aku melihat perlunya ada keseimbangan didikan pada anak-anak sebegini samada dari rumah mahupun di sekolah. Ibu bapa walau sesibuk mana pun kehidupan dewasa mereka, perlu juga mendalami setiap jiwa anak-anak mereka. 

Dan sebagai ibu bapa, kita tidak boleh mengharapkan anak-anak kita sendiri akan mengikut jejak langkah kita sepertimana yang kita lalui pada usia mereka. Namun dengan bimbingan dan didikan bermula dari rumah, sesuai dengan keadaan perkembangan zaman pasti apa yang kita harapkan mungkin boleh jadi kenyataan.

Apa pun, untuk sebulan ni aku kena kuatkan mental untuk menghadapi 40 karenah dalam kelas tahun satu tu. Setakat ni baru satu kaedah aku boleh praktikkan untuk menjadikan kelas aman damai. Bagi kerja menulis banyak sikit, tenang je dalam kelas. Hehehe..




6 comments:

  1. asssalamualaikum cikgu pipoq,

    kena punya kesabaran yg tinggi dlm mendidik budak2 tahap 1 ini
    itu yang banyak tak ada pada guru2 masa kini...cepat je naik tangan
    padahal mereka ini masih kanak2 rebina

    tapi pipoq pasti bolehhh...risau juga bila kenang syahmi sekolah 2 tahun lg...huhu

    ReplyDelete
  2. macam-macam ragam mereka ni.. comel

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum pipoq....kena juga bersabar dgn merekakan sbb budak2 ni mmg bermacam2 ragamnya...:)

    ReplyDelete
  4. Memang tidak dinafikan jumlah pelajar untuk tahun 1 tidak masuk akal. Nisbah guru dan murid tidak ideal.

    ReplyDelete
  5. cabaran seorang guru..jangan berputus asa mendidik anak bangsa..teruskan menabur bakti.. :)

    ReplyDelete
  6. kesabaran yang sangat tinggi memang diperlukan. aku bukan cikgu, tapi ramai kawan cikgu yang bercerita hal yang sama...ajar darjah 1 lagi susah

    ReplyDelete