12 March 2013

Diserang pengganas Anonymous

  6 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua rakan rakan yang dihormati mudah mudahan kita semua berada dalam limpahan rahmat dan apa juga yang kita lakukan diberkati oleh ALLAH.

Baru lebih kurang seminggu 'meninggalkan' dunia blogging atas sebab sebab tertentu terasa seperti dah lama sangat. Terkadang agak sukar juga untuk mencari masa yang sesuai yang boleh digunakan untuk bersosial di laman maya ni.


Pembahagian masa antara komitmen terhadap kerja, keluarga dan kehidupan harian kadang kadang tu kurang mengizinkan untuk berteleku dihadapan komputer bagi berkongsi pemikiran di alam maya.

Dalam masa 'meninggalkan' dunia blogging ni, bukanlah maksudnya terus melupakan. Sempat juga mencuri sekelumit masa berkunjung ke blog rakan rakan lain sekadar membaca perkongsian yang digarapkan.

Dan dalam masa yang sama juga, blog sendiri pastinya tidak dibiarkan. Kebetulan pula sejak kebelakangan ni kelihatan serangan komen dari Anonymous menjadi jadi.


Dari pemerhatian dan pencerapan yang dilakukan, Anonymous ni banyak menyerang dengan meletakkan komen komen spam pada entri entri lama yang mana kebanyakan kita sebagai pemilik entri pun terkadang sering mengabaikan entri yang lama.

Sebagai pengguna perkhidmatan blogspot, walaupun terdapat kawalan komen spam disediakan namun tidak semuanya terkawal secara otomatik. Terdapat pilihan kawalan komen bagi pengguna perkhidmatan blogspot samada boleh dipaparkan terus atau perlukan tapisan dari pemilik blog.

Disebabkan aku tak berapa rajin dan merasakan pengomen ada hak untuk dipaparkan komen mereka, maka aku memilih untuk membiarkan komen dari rakan rakan pengunjung dipaparkan terus.


Dan aku juga membiarkan sesiapa sahaja boleh memberikan maklum balas terhadap entri yang aku kongsikan melalui komen termasuklah individu yang menggunakan identiti Anonymous.

Kerana itu maka aku terpaksa la berhadapan dengan 'ancaman' komen komen spam dari Anonymous. Mujur juga ada bahagian untuk memeriksa setiap komen dari kesemua entri yang ditulis. 

Dari situ apa sahaja komen dari Anonymous yang penuh dengan komen spam mudah untuk dibuang dari sistem. Namun bagaikan satu jangkitan, ianya bagaikan tiada berkesudahan hingga terpaksa setiap hari memeriksa ruangan komen untuk membuang komen komen spam dari Anonymous.

Penyudahnya aku terpaksa pula menukar sedikit talaan dari sistem komen blogspot. Apa yang aku lakukan adalah menukar kategori bagi pengomen dari sesiapa sahaja kepada pengguna berdaftar.


Nampaknya apabila aku menukar kategori pengomen kepada pengguna berdaftar, masalah komen dari Anonymous sudah tidak lagi menyemakkan kotak komen blog. 

Cuma nak tengok dulu sehari dua ni mana la tau kemungkinan 'terlepas' jugak Anonymous setelah diubah sedikit kawalan komen. 

Andai berkesempatan, boleh la berkomen di blog rakan rakan pulak. Sejak anak dah pandai berjalan ni, memang nak kena perhatikan selalu dan tak boleh leka. 




6 comments:

  1. heheh..chii pun alami masalah yg sama gak..walaupun da filter ngan akismet..tp masih ada juga yg terlepas..adeih

    ReplyDelete
  2. Kalau guna WordPress boleh pasang plugin Akismet.

    ReplyDelete
  3. kalau wordpress, senang sikit.. blogspot, mmg kena check satu2 lah.. spam ni mmg kategori org rajin kan.. hehe.

    cuma satu kelemahan sistem yg pioq pakai ni, bagi yg wordpress macam saya susah nak komen, sbb tak le link blog.. huhu

    ReplyDelete
  4. Nampaknya, pantang bebenor makhluk anon ni menyerang..hehe

    Apa2pun, tahniah sbb dah letak penghadang =)

    p.s. anak dah boleh jalan, mmg matapun kena 'panjang'

    ooo..dah kena login akaun google =)

    ReplyDelete
  5. yupp..sy pun kena gak..sebab tu sy disable Anonymous,

    ReplyDelete