22 November 2013

Remaja dan keterujaan

  6 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Setiap makhluk terutamanya yang bergelar manusia semuanya pernah melalui satu fasa yang penuh dengan keterujaan dalam mencari kehidupan.

Siapa yang tidak pernah mengharungi zaman remaja ? Pastinya setiap pengalaman kita dalam melalui fasa remaja ni berbeza-beza. Dengan peredaran kemajuan zaman dan pendedahan sosial terhadap golongan remaja dah semestinya menjadi cabaran bagi setiap yang melaluinya.


Begitu banyak sekali kisah dan cerita yang sentiasa kita dengar tentang remaja baik yang positif mahupun yang negatif. Susah kita nak sangkal bahawa peringkat remaja ni memang penuh dengan cabaran dan dugaan.

Kita bincangkan mengenai perkara yang negatif. Remaja yang terlibat dengan kegiatan lumba haram. Remaja yang terlibat dengan gejala dadah. Remaja yang bermasalah dan berbagai lagi yang mungkin tak tercapai dek akal kita.

Zaman remaja ni memang waktu yang sangat mengujakan. Bak kata orang, baru nak kenal dunia. Kalau boleh semua perkara nak dicubanya. Pantang menerima cabaran. Waktu dimana masing-masing hendak menonjolkan kehebatan dan keegoan.

Tambah pulak dengan pengaruh rakan sebaya. Pengaruh media sosial, media cetak dan media-media lain seperti filem dan sebagainya. Itu semua menjadi pencetus keterujaan juga sekiranya tidak dibendung melalui akal fikiran yang waras.

Seperti yang kecoh baru-baru ni mengenai remaja yang dikatakan hilang di Villa Nabila. Kononnya kegiatan sekumpulan remeja tersebut adalah kerana pengaruh filem yang ditayangkan. Keterujaan mereka itu hingga mencetuskan satu situasi panik yang melibatkan banyak pihak.

Rupa-rupanya remaja yang dilaporkan hilang itu sedang berseronok melepak bersama rakan dilokasi lain. Di mana ahli keluarganya ? Apakah jenis kebebasan yang diterapkan dalam institusi keluarga tersebut ? 


Tidak hanya remaja yang terlibat dalam kes Villa Nabila tu, malah remaja-remaja lain yang sering kita perhatikan berpeleseran bersama rakan sebaya seakan tiada rumah. Apakah fungsi ibubapa zaman sekarang hanya berkerja mencari duit untuk diberikan kepada anak-anak tanpa perlu mengambil tahu perkembangan anak-anak tersebut ?

Sebagai ibubapa dan orang dewasa, kita perlu membuka mata dan minda melihatkan realiti yang berlaku disekeliling kita. Jangan kita biarkan para remaja kita hebat dari segi kuantiti tetapi sangat mengecewakan kualitinya.

Buat remaja-remaja pula, jangan biarkan diri hanyut dengan keterujaan dunia. Ingat selalu bahawa fasa kehidupan kita di dunia ni hanya sekali je kita lalui. Belum terlewat untuk memperbaiki kesilapan diri selagi masih berdaya dan bernyawa.





6 comments:

  1. Masalah sosial dikalangan remaja tidak pernah kebah. Asa sahaja.

    ReplyDelete
  2. itulah dia ada dg kawan perempuan dia dua orang je buat laporan polis.bahaya kalau mereka kena tangkap basah huhu..

    ReplyDelete
  3. remaja sekarang suka cari publisiti...mengarut.

    ReplyDelete
  4. Betul-betul diharapakan peran orang tua yang sangat besar agar masa remaja anak-anak kita menjadi masa remaja yang berkualitas.

    ReplyDelete