13 April 2013

Home Alone

  1 komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera buat rakan pengunjung mudah-mudahan kita semua dirahmati dan diberkati ALLAH dalam apa juga urusan yang kita lakukan.


Hampir dua minggu sudah aku keseorangan. Tanpa isteri tercinta disisi, tanpa gelak tawa dan keletah anak-anak di depan mata. Kalau sebelum ni rumah aku antara yang terbising dengan suara anak-anak kat kejiranan, sekarang ni senyap sunyi pulak.

Selepas bercuti pulang ke kampung di Ranau Sabah pada cuti sekolah yang lepas, hanya aku seorang je yang balik ke Ipoh. Isteri dan anak-anak tinggal sementara disana memandangkan isteri aku berhajat untuk menjaga bapa mertua aku yang kini terlantar diserang stroke sejak tahun lepas.

Hidup tanpa isteri dan anak-anak ni memang terasa sedikit kekosongan. Aku pulak bukan jenis yang gemar keluar rumah. Selain dari mencari barang keperluan, pergi mengajar atau menyelesaikan beberapa urusan di luar, jangan harap la aku nak keluar rumah.

Mujur juga sekarang ni aku 'disibukkan' dengan melatih anak murid aku untuk majlis ikhtifal sekolah-sekolah KAFA. Serba sedikit dapat juga aku melajukan waktu yang terasa sangat perlahan.

Bila duduk di rumah keseorangan macam ni, lesu jugak dibuatnya. Nak melayan astro, asyik rancangan yang sama je diulangnya. Tapi ada juga baiknya. Sebab takde 'gangguan' dari anak-anak, mudah sikit untuk aku buat kerja-kerja mengemas rumah.

Lagipun aku dah janji pada isteri aku, bila mereka balik semua ke Ipoh nanti rumah pastinya akan kemas dan bersih. Kesian jugak kalau isteri aku balik nanti rumah pulak dalam keadaan bersepah, lepas keletihan menempuh perjalanan panjang dari Sabah ke Perak tambah pulak dengan suasana rumah yang macam kena ribut mau bertambah letih jadinya.

Dan bila tinggal keseorangan ni jugak membuatkan aku jarang ke dapur. Nak memasak untuk makan sendiri ? Hanya menu yang paling ringkas je jadi pilihan. Itu pun tengok tahap kerajinan, kalau tidak makan roti je. Nampak gaya, ada peluang untuk turunkan berat badan kalau macam ni.




1 comment:

  1. Harap pak mertua bro berada tahap kesihatan yang baik.

    ReplyDelete